Cara Menangani Bayi Kuning

Di sini saya mahu berkongsi dengan ibu bapa tentang cara atau kaedah menangani masalah anak kuning selepas dilahirkan. Masalah ini jika tidak ditangani dengan sebaiknya boleh menimbulkan masalah kesihatan sepanjang kehidupan anak tersebut. Sebagai ibu bapa sudah tentu mahu yang terbaik untuk anaknya dan mahu anak yang sihat dan cerdas fizikal dan juga mentalnya.

Semasa mengandung, ibu-ibu boleh mengamalkan memakan sayur-sayuran hijau seperti pucuk ubi kayu dan sayuran hijau yang lain. Elakkan memakan makanan yang terlalu banyak perisa serta air berkarbonat. Selalunya pemakanan ibu banyak mempengaruhi anak di dalam kandungan dan juga selepas dilahirkan.

Selepas dilahirkan, beri bayi anda menyusu sekerap yang mungkin. Biasanya bayi akan tidur dan tidak mahu membuka matanya. Tetapi, ibu-ibu boleh mengejutkan bayi anda dengan mencuit dagu atau tapak kakinya dua jam sekali. Semakin kerap, semakin baik.

Kemudian, mandikan bayi dengan air rebusan daun inai dengan serbuk teh setiap pagi. Daun inai yang dibasuh bersih dicampur dengan air dan serbuk teh direbus. Selepas itu, campur dengan air untuk dimandikan dan mandikan bayi anda. Selamat mencuba.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>